Česká republika a její výrobky má na Kube porad ještě dobré jméno, díky
dřívějšímu čilému obchodnímu styku. Kuba má zhruba stejný počet obyvatel jako Česká
republika a schopnosti improvizace i velmi podobný charakter obyvatel obou
zemí. Vzhledem k nedostatku výrobků prakticky všeho druhu je jistě možné nalézt
prostor pro české výrobky na kubánském trhu, jen je třeba nespustit ze zřetele
platební sílu obyvatel a platební schopnost státu. Ideálně je tedy třeba
zvažovat i nákup kubánského zboží či služeb jako protiplatbu. Konkrétně v
oblasti vývoje softwaru je Kuba schopna nabídnout tisíce vysoce kvalifikovaných
pracovníků. Ale i např. v oblasti kosmetiky či leků je kubánská nabídka zajímavá,
v důsledku nedostupnosti zdrojů se zde vyvinuly zajímavé alternativní produkty.
A nedotčenost kubánské přírody je jistě pro mnoho lidí pojem, navíc spojené s
bezpečností na evropské úrovni. Myslím, že by bylo dobré připomenout, že
Kuba není typickým latinsko-americkým státem s vysokou kriminalitou a nízkou
vzdělaností, naopak se dá říci, že se jedná o evropsko-americký stát v
Karibiku, ovšem ve stádiu ekonomického přerodu.
Na Kubě se zlepšují podmínky pro podnikání - znamená to příležitost i pro české
firmy? Pro české firmy to určitě znamená zvýšení možností obchodní výměny, jen
si musí být české firmy vědomy problémového financovaní dodávek na Kubu, kde je
minimální splatnost 6 měsíců, reálně spíše 12 měsíců. Obchody se nadále dají
uzavírat jen se státními nebo smíšenými podniky (s max. 50% podílem nekubánských
společností), což znamená nomenklaturní způsob obchodu jako v ČR před rokem
1989. Dále není podepsaná s Kubou dohoda o ochraně investic (na rozdíl např. od
Slovenska, které tuto dohodu s Kubou má již delší dobu). Bližší informace a
pomoc s obchodováním s Kubou zájemcům poskytne naše česko-kubánská smíšená
obchodní komora se sídlem v Praze nebo kubánská obchodní komora v Havaně.
Nejlepším způsobem je např. navštívení nebo účast s vlastním stánkem na
každoroční všeobecné výstavě FIHAV v Havaně v listopadu, tam naše komora zprostředkovává
kontakty s vedoucími představiteli obchodu a průmyslu, především s
kubánskou obchodní komorou a pomocí seminářů zájemce seznámí se specifikami
podnikaní s Kubou.
Žádné komentáře:
Okomentovat